Ga jij (te) gehaast door het leven?  Hier zijn 5 tips voor rust.

Hoe wandel jij? Ben jij lekker aan het rond kijken, ga je op in de wandeling zonder iets te moeten, of merk je dat je met een doel loopt, bv om de hond uit te laten, de 10.000 stappen te halen of om ergens te komen. Doelgericht lopen is wat we vaak doen, alleen dit haalt ons juist weg van de beleving van het wandelen, zijn in het moment.

Doelloos wandelen of lopen met aandacht geeft meer energie, ontspant en zorgt voor rust in je hoofd en lijf.

Ik geef je vandaag 5 voorbeelden waar jij je op kan focussen als je wandelt, zonder doel. Je kunt deze opvolgend doen in 1 wandeling of 5 wandelingen met elk een andere focus.

Stap en adem in, stap en adem uit

Concentreren op de adem is dé beste manier om uit je hoofd en in je lijf te komen. Meestal ervaar je al snel de rust die over je komt als je jouw aandacht schenkt aan het ritme van de adem. Tijdens het wandelen kan je bijvoorbeeld je aandacht houden op de adem en voelen hoeveel stappen je zet op een gehele in- en uitademing. Of als je wat wilt vertragen, (wat soms ook heel lekker is) dan zet je een stap als je inademt en de volgende stap als je uitademt. Het kan in het begin wat raar aanvoelen als je zo langzaam loopt, maar je zult als snel merken hoe kalmerend het werkt.

Voel je voeten

Om je nog een andere focus te geven…  Sta eens stil bij je voeten. Voel hoe je voeten bewegen bij elke stap. Wat gebeurt er bij elke stap, voel je linker voet en je rechtervoet, voel hoe ze opgetild worden en weer neergezet worden. Op welk deel van je voet land je? En wat doet je voet daarna? Meestal sta je niet stil bij wat je voeten de hele dag doen, wellicht kun je zo wat dankbaarheid naar je  voeten brengen?

Aandacht voor je lichaam

Nadat je aandacht hebt gegeven aan je adem en je voeten kan je ook aandacht geven aan je lichaam. Voel hoe je benen mee bewegen, hoe ze je in balans houden en merk ook je houding op. Voel welke spieren zich aanspannen en weer ontspannen. Voel de zonnestralen op je huid, en ook de wind die je lichtjes aanraakt. Of ga eens zitten in het gras, en voel het gras tussen je vingers.

Hoor de natuur

Hopelijk heb je een stukje natuur bij je in de buurt. Het liefst met zo min mogelijk verkeersgeluiden. En ga dan eens alleen luisteren. Hoor de verschillende geluiden of gezang van de vogels, de wind, de ruisende blaadjes, de kikkers in de sloot, het gezoem van een vlieg, of het getjirp van een sprinkhaan. De natuur heeft een symfonie aan geluid, laat je daar door verrassen.

De geur van de bossen

Tot slot is het erg fijn om tijdens het wandelen eens aandachtig te ruiken. Elk stukje bos ruikt anders. Ook elk seizoen ruikt anders. Probeer eens of je verschillende geuren kunt onderscheiden, van gras, mos, bomen, aarde, heide. Je zult verbaast zijn van hoe veel verschillende geuren je neus opmerkt.

Geïnspireerd?

Laat het niet bij een goed idee of een voornemen. Neem nu de tijd om meteen een half uurtje in je agenda te plannen waar je deze oefening in praktijk kunt brengen.

Laat het niet bij mooie ideeën en voornemens. Plan nu meteen voor deze week een half uur in, zodat je alle tips in de praktijk kunt brengen. Ik wens je veel plezier!

Ik hoor graag wat het je heeft gebracht.

Heb je hulp nodig om met minder stress en meer plezier te werken? Neem gerust contact op voor een gratis kennismakingsgesprek, laila@myserenity.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Waarmee kan ik je helpen?