Vriendelijker voor jezelf, door 5 oefeningen.

Wat zegt jouw innerlijke stem tegen je? Wanneer we iets onhandigs doen of zeggen is dat op zich al vervelend genoeg. Toch wordt de innerlijke stem geactiveerd en die geeft ons flink op de kop; “stommeling”, “het lukt me toch niet”, “ik kan er niet meer tegen”… vul ze zelf maar in, je weet als geen ander wat je tegen jezelf zegt.
Jouw innerlijke stem praat de hele dag door tegen je. Hoe is dat voor jou, om dit de hele dag aan te horen? En wat denk je dat dit doet met je zelfbeeld, je houding en je levensvreugde?
De prijs is vaak hoog; er is verlies aan plezier, je kunt verbitterd raken, gaan piekeren en angst of somberheid ontwikkelen.

De meeste mensen zijn vriendelijker voor een ander dan voor zichzelf.

Wat zou jij tegen een vriend zeggen als die iets onhandigs heeft gedaan? … Vaak zijn we veel vriendelijker en milder naar een ander als voor onszelf, toch? We zijn als mensen geneigd om veroordelend, kritisch en hard naar onszelf te zijn, met alle gevolgen van dien.
Uit onderzoek blijkt echter dat deze zelfkritiek ons totaal niet helpt om nooit meer iets doms te doen of een fout te maken! Wellicht was je hier zelf ook al achter, maar toch.. Sterker nog zelfkritiek is zelfs schadelijk want het zorgt voor veel stress. Het zorgt ervoor dat je lichaam in de alarmstand komt, je stress hormonen gaan omhoog en dat is op de lange termijn schadelijk voor je gezondheid.

Maar gelukkig kan het ook anders!

Uit onderzoek van Kristin Neff, zelfcompassie-expert en associate professor of human development aan de University of Texas, blijkt dat mensen die vriendelijk en compassievol zijn voor zichzelf, beter met moeilijke situaties kunnen omgaan en meer bewust zijn van hun eigen gevoelens. Waardoor zij beter in balans blijven wanneer er moeilijkheden om de hoek komen kijken. Daardoor loopt de stress bij hen minder op.

Hieronder geef ik je 5 oefeningen om vriendelijker voor jezelf te zijn.

1. Herken je kritische stem.

Wordt je bewust van jouw innerlijke criticus. Onderzoek eens welke zinnen of woorden, beelden of gevoel deze kritische stem naar jou gebruikt. Onze kritische stem lijkt soms op een flinke dictator die je wel hoort en voelt maar niet ziet. Het voelt soms als een deel van jezelf. Je bent je er vaak niet van bewust dat het een (aangeleerde) manier van ‘self-talk’ is. Zodra je deze criticus, manier van zelf toespreken opmerkt kun je ook een keuze maken om het anders te doen.

Herinner jezelf eraan dat je juist op moeilijke momenten vriendelijk en zorgzaam moet zijn voor jezelf. Stel bijvoorbeeld jezelf de vraag, ‘Wat ik heb ik nu nodig?’

Steeds als je merkt dat je niet vriendelijk praat naar jezelf, stop dan even. Haal een keer diep adem. Of als dat beter voelt, voel je voeten op de grond of je handen in je schoot. Bedenk wat je tegen een goede vriend zou zeggen als hij of zij in deze situatie zou zitten, of zich net zo voelt als jij, en laat je hierdoor inspireren. Kijk eens of je net zo vriendelijk en zorgzaam kunt zijn naar jezelf als naar een goede vriend/vriendin.

2. Erken dat je het moeilijk hebt.
Moeilijke momenten horen nu eenmaal bij het leven. Op deze momenten komt al snel de kritische stem, wees alert op zelfkritiek. Herinner jezelf eraan dat je juist op moeilijke momenten vriendelijk en zorgzaam ‘moet’ zijn voor jezelf.

Gebruik eventueel de volgende zinnen:
‘Dit is een moment van pijn.
Pijn hoort bij het leven, ook andere ervaren deze pijn.
En ik zal dit nog wel eens vaker mee maken.
Hoe kan ik nu goed voor mezelf zorgen, al is het maar 1 minuut.’
En ga dat dan ook doen, met vriendelijke en zorgzame aandacht.

3. Geef je hersenen regelmatig even een korte pauze.
Neem bewust af en toe pauze. Neem de tijd om een kopje thee of koffie bewust te drinken. Even een kleine mini pauze. Of eet je lunch eens met aandacht op en neem de tijd om er echt van te genieten. Dus niet continue en onbewust maar doorgaan en doorrennen. Dit verhoogt alleen maar je stressniveau en zorgt ervoor dat je minder bewust wordt van je criticus. Die jou wanneer hij de kans krijgt, je aanspoort om steeds maar door te gaan en je geen pauze gunt. Dus neem af en toe een momentje voor jezelf.

4. Geef je lichaam aandacht, ook of juist als je het erg druk hebt.
Af en toe mag je echt tijd nemen om in te checken bij jezelf. Voelen hoe je lichaam erbij zit en aanvoelt. Voel ook wat het nodig heeft. Merk je wat ongemakken of wat stijve spieren, doe dan meteen wat rek en strek oefeningen of verbeter je zithouding. Ook is het lekker om af en toe je spieren helemaal te ontspannen. Of ga dat telefoontje zo dadelijk wandelend doen. Wees zorgzaam en vriendelijk voor je lichaam.

5. Benoem 5 dingen waar je dankbaar voor bent.
Dankbaarheid beoefenen is een snelle manier om je gelukkiger te gaan voelen. Sta eens stil bij waar jij dankbaar voor bent, het mag iets heel kleins zijn, zoals de zonnestralen die je voelt, of iets groots. Vergeet hierbij vooral jezelf niet. Bedenk vooral ook wat jij vandaag goed hebt gedaan, of waar je tevreden over bent. Of welk talent of kwaliteit heb je vandaag ingezet waar jij dankbaar voor bent?

Deze oefening is super fijn om te doen in bed, net voordat je gaat slapen. Laat alle moeilijkheden van de dag bewust los, voel hoe je ligt in je bed en geef dan bewust aandacht aan dankbaarheid. Stel jezelf de vraag ‘Waar ben ik dankbaar voor?’ En laat dit van binnen uit opkomen, je hoeft het niet te bedenken. Voel wat dit met je doet.

Eventueel kun je jezelf nog vriendelijk toespreken op de manier die bij jou past. Of laat een wens van binnen uit opkomen.
Ik zou zeggen probeer het uit. En laat een reactie achter wat vriendelijkheid voor jezelf jou oplevert. Het is niet moeilijk, juist een bewuste keuze!

En als je de volgende ochtend wakker wordt, plaats dan een intentie voor jezelf. Gericht op vriendelijkheid voor jezelf.

Merk je dat dit best wel lastig voor je is, meld je dan aan voor een zelfcompassie cursus.

Met warme groet,
Laila Visser

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Waarmee kan ik je helpen?