Soms zijn we als mensen volop bevangen door ons denken. Ons hoofd denkt en denkt en wil vooral altijd bezig zijn, met het oplossen van problemen en voorkomen van gevaar. Het is in basis altijd gericht op veiligheid, vanuit ons oer-reptielenbrein willen we, onbewust, weten of we moeten vechten of vluchten. En als we het nog niet zeker weten bevriezen we, we doen dan ‘nog’ niets.

Een ander ‘cadeautje’ van onze hersenen is dat we een groot voorstellingsvermogen hebben. Daardoor kunnen we situaties weer herbeleven, en dus ook weer helemaal lichamelijk en emotioneel beleven. Net alsof je er weer helemaal in zit. Je lichaam ervaart de situatie in het nu. En dan gaat het hoofd weer volop aan het werk, piekeren en malen om het op te lossen, terwijl het in feite al lang voorbij is. Het hoofd reageert op wat het lichaam aangeeft. (mind-body effect)

We zitten dus vaak gevangen in het denken. Piekeren, malen, het hoofd wat (te) vol is of zelfs overstroomt zijn vele kreten die ik vaak hoor en de vraag is dan hoe krijg ik mijn hoofd stiller en ik wil weer meer in mijn lijf komen. Ik kan niet meer voelen, ik wil rust.

Indien je dit herkent wil ik je adviseren om een cursus mindfulness of mind-walk doen met als vervolg zelf-compassie, zodat er meer rust komt (in je hoofd), je emoties weer mogen stromen en de zelf-liefde ook een plek krijgt in de zorg voor jezelf.

Voor nu wil ik jullie meegeven om vooral hier aandacht voor te hebben. Wanneer zit je veel in je hoofd, en wanneer ben je juist meer in het nu aanwezig en kun jij je lijf voelen.

Namelijk het voelen wat je doet en daar aandacht aan geven zorgt er al voor dat je uit je hoofd gaat. Uit de doe-modus en in de zijn-modus zoals ze dat noemen.

Door blijven gaan zorgt ervoor dat je hoofd volledig aan het roer staat van je leven. Die bepaald wat je doet en daardoor ook bijna hoe jij je voelt. Je ervaart geen keuze mogelijkheid, geen rust en kunt vooral veel moetens ervaren.

Bewust zijn van wat je aan het doen bent, voelen dat je vingers bv het toetsenbord raken (dat doe ik nu terwijl ik aan het typen ben), of misschien heb jij nu de telefoon in de hand, zit je in een stoel, en voel jij je billen op de zitting, je rug tegen de leuning en je voeten op de grond, zorgt ervoor dat je uit je hoofd gaat en in het hier en nu komt.  Terug gaan naar het hier en nu en voelen wat je lijf doet, wat jij nu doet zorgt ervoor dat je je hoofd een moment stopt. Je focus ligt elders. Als snel zul je merken dat je hoofd het weer overneemt, gewoon omdat jij dat (onbewust) gewend bent.

Je hebt dan eigenlijk een hulpje nodig die jou weer helpt om uit je hoofd te stappen en in het hier en nu te komen. Indien je aan het piekeren bent is het wat lastiger om er zelf uit te stappen en bewust te voelen wat je aan het doen bent, je bent dan mee genomen in een verhaallijn, zoals ik dat dan noem.

Wat helpend kan zijn is om bv een app te downloaden die je om een bepaalde tijd stil laat staan/ bewust maakt van wat je doet. Zo heb ik jaren de app ‘mindfulness bell’ gebruikt, die kun je instellen en laat een zachte bel gaan op de tijdstippen die je hebt ingesteld. Op het moment van de bel stopte ik met wat ik aan het doen was en nam ik bewust de tijd om te weten te komen hoe het met me gaat. Wat denk ik, wat voel ik en ik ademende een aantal keren bewust in en uit. En hervatte daarna weer mijn werk.

Wellicht dat jij ook iets kunt vinden wat jou bewust even terugbrengt in het hier en nu, om af te stemmen op jezelf.

Stem elke dag, liefst in de ochtend, middag en avond in op jezelf.

Hier is een manier die zeer wordt gewaardeerd door alle mindfulness beoefenaars.

Hoe gaat het met mij?

Wat denk ik?
Wat voor emoties zijn er op dit moment in mij?
Wat voel ik in mijn lichaam?

Focus op de adem. Voel de beweging van de adem.

Voel de adem en je hele lijf.
Geef aandacht aan je gezichtsuitdrukking.
Voel hoe je zit, merk je houding op.

En ga weer in rust verder met je werk.

Een paar minuten per dag afstemmen op jezelf zal je veel rust gunnen, en het brengt ook het stress level omlaag omdat je na de afstemming met jezelf vaak toch anders de dag door gaat als je dat voorheen deed.

Ik wens jullie allemaal een hele fijne dag met aandacht voor jezelf.

Met warme groet,

Laila Visser

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *