Sta je s’morgens meteen met een flinke scheut energie op of blij je liever nog even in bed liggen? Of  start jij je dag in bed met het lezen van je berichten en het nieuws op je telefoon? En… wil jij dat anders? Dan kan yoga je op een hele prettige manier helpen bij het wakker worden en je dag rustig op te starten.

Door je spieren te stretchen met de juiste houdingen, activeer je langzaam je lichaam en begin je fris en fruitig aan een nieuwe dag. En dit kun je allemaal doen, nog voordat jij je bed uit komt!

Al heel wat jaren gebruik ik deze houdingen in de ochtend. Ik vind het een mooi begin van de dag. Respect voor mijn lijf, en ipv meteen hup mijn bed uit te springen neem ik tijd om de dag vanuit rust op te starten. Wat meteen een mooie intentie is voor de dag zelf.

Plaats ook eens een intentie. Bijvoorbeeld deze: Doe alles bewust en vanuit rust. En kijk eens wat dit met je doet…

Bed yoga

In deze houdingen mag je een minuut of langer verblijven. En je zult merken dat deze ochtendyoga een hele ontspannende manier is om je dag te starten.

Lying butterfly

Lig op je rug, en plaats je voetzolen tegen elkaar, en laat dan je knieën naar buigen vallen. ( Hier vorm je een vlinder)

Je armen mag je langs je neer leggen, met je handpalmen naar boven gericht. Dan krijg je nog een hartopener erbij.  Of leg je armen (als cactus) naast je kussen neer.

De stress voel je in je boven benen, liezen en heupen. Het is echt een heup-opener. En een oefening om de stress die hier wordt vastgehouden los te laten. Adem rustig in en uit, en als je wilt tot diep door in je onderbuik of in het hele gebied. Op elke uitademing mag je ontspannen. En voel of je onbewust weer ergens wat spanning vast houdt. Deze mag je loslaten en verzachten op de uitademing.

Let erop het mag geen pijn doen, wel stretchen. Eventueel kun je je deken wat onder je knieën leggen als de druk op je liezen te groot is.

Spinal twist

Je ligt op je rug, en til je knieën op boven je borst. Je mag de knieën dan naar je toe trekken en jezelf een knuffel geven. Haal dan een paar keer diep adem. Breng dan langzaam je voeten op het matras. Laat je knieën van rechts vallen, en leg je hoofd naar links. Ook hier mag je weer een minuut in blijven liggen, of langer. Dan draai je langzaam weer terug naar het midden en wissel je van kant. Je knieën gaan naar links en je hoofd naar rechts.

Je voelt hierdoor een strekking in je rug. Adem rustig en diep door. Op elke uitademing mag je ontspannen. En voel of je onbewust weer ergens wat spanning vast houdt. Deze mag je loslaten en verzachten op de uitademing.

Let erop het mag geen pijn doen, wel stretchen. Eventueel kun je je deken wat onder je knieën leggen als de druk op je liezen te groot is

Leg extension

Je ligt op je rug. Een been breng je in de lucht, je voet is gelijk aan het plafond. Pak je been met beide handen vast, bij je dijbeen, je kuit, enkel of voet. En trek hem dan zachtjes naar je toe. Je andere been mag met de voet op het matras staan, of je laat het volledig liggen op het matras. Houdt het been een minuut of langer vast.

Adem rustig en diep door. Op elke uitademing mag je ontspannen. En voel of je onbewust weer ergens wat spanning vast houdt. Deze mag je loslaten en verzachten op de uitademing.

Je zult stretch voelen achter in je been, en misschien ook wat in je lies van het liggend been.  Het been hoeft niet volledig gestrekt te zijn. Het gaat om de stretch, het verlengen van de spier. En kunnen ontspannen in spanning.

Adem pauze

Na deze oefeningen mag je nog even lekker blijven liggen, op je rug, of op je zij. Wat jij het prettigst vindt. Voel dan je wat deze oefeningen met je lichaam hebben gedaan. En neem nog de tijd om de adem te voelen zoals die nu gaat.

 

Doe je de oefeningen om tot rust te komen en lekker te gaan slapen:

Ga dan na de oefeningen in je slaaphouding liggen.

En dan wens ik je een fijne nachtrust toe.

 

Doe je de oefeningen in de ochtend:

Sta dan na de oefeningen rustig op. Draai langzaam om, en ga op de rand van je bed zitten.

Draai nog een aantal keer je schouders, nek en hoofd.

Voel waar je nog wat wilt bewegen. En doe dat dan.

Adem nog eens rustig in en uit.

En sta dan op, vanuit rust. Om de dag in te stappen.

 

Ik wens je een fijne dag.

 

 

 

× Waarmee kan ik je helpen?