Na een drukke dag vol met afspraken en heel veel dingen die plotseling tussendoor gekomen zijn mocht ik gisteravond weer meditatie les geven.
Een moment van rust en stilstaan bij jezelf. In deze meditatie les nodigde ik de mensen uit om een wens of intentie naar voren te brengen. En bij kwam de wens op “Mag ik de tijd nemen, ook voor mezelf.”

Zo belangrijk om alles vanuit rust te kunnen doen, zonder haast. Maar helaas dat gaat niet altijd. Vooral niet als er van alles tussen komt. Tenminste dat zei mijn hoofd gisteren.

Na de meditatie les ging ik mijn hond uitlaten. En merk ik mijn vertraging op. Het woord ‘vertraging’ bleef maar door mijn hoofd gaan, en ik voelde het in heel mijn lijf, ook in mijn stappen. Ik liep letterlijk langzamer als ik normaal, en er was veel meer rust in mij.

En waarom deel ik dit nu met jullie? Omdat vertraging ontzettend belangrijk is. Vertraging geeft namelijk ruimte, geeft tijd om stil te staan, om terug te kijken, om vooruit te kijken, en om bewust te voelen hoe het met je gaat. Waarna je bewust weer een volgende stap kan zetten. En misschien wel het meest belangrijke, je haalt de haast uit je leven, de stress die jij in je zelf opbouwt, stopt. En als je er werkelijk de tijd voor neemt om te voelen, dan kun je er ook wat mee doen, bv bewust ademen om de spanning uit je lijf te laten gaan. Ik heb het tijdens de meditatie toegelaten, en door niets te doen, te zijn met de drukte in mij, zakte het van zelf weg. Omdat het weg mocht zakken, ik hoefde niets meer te doen…

Ik vraag aan jou: Hoe staat het met jouw vertraging?

Waarin ga jij als een dolle door?
Vergeet jij jezelf wel eens?
Laat jij jezelf achter en ga je voor de ander?
Ben je volop aan het streven?
En ga zo maar door….

 

Waar zou jij jezelf tijd mogen geven? Of meer ruimte om wat langer met iets bezig te zijn.
Of wil je misschien wat langzamer gaan lopen, juist letterlijk in de vertraging gaan. Of ga je op een wat trager tempo te werk. Je krijgt waarschijnlijk net zoveel af, maar je gevoel is dat echt anders. Zonder stress.

Gisteren was ik tot dit inzicht gekomen in een meditatie van een half uur.

Mediteer twintig minuten per dag, behalve als je het te druk hebt.

In dat geval: mediteer een uur.

Mediteren helpt, dat hoef ik je misschien wel niet meer uit te leggen.

Het helpt mij heel erg. Ik ervaar het elke weer als een waardevol incheck moment bij mezelf. Ook zelfs als ik les geef.
Ik ben dankbaar voor mijn meditatielessen en alles wat ik daarin zelf ervaar en terug krijg van mijn deelnemers.

Meditatie helpt bij vertragen en helpt bij tijd en ruimte geven, ook aan jezelf. In plaats van blijven rennen en soms jezelf achterlaten.

Als je kijkt naar de wereld om ons heen, zijn haastige mensen normaler dan de mens die rustig loopt. Hoe komt dat toch?
We interpreteren de haastige mens als een goed mens, die hard werkt, vooruit wil en het goed voor elkaar heeft.

Maar ja, klopt dat wel, en is haast wel zo helpend, en waarom doen we zo gehaast?
Dorle Lommatzsch omschrijft het mooi; Haast is gedrag dat voortkomt uit een overtuiging. De overtuiging dat de volheid van het leven niet in dit moment hier en nu te vinden is. We hebben onbewust of bewust de overtuiging dat geluk en tevredenheid elders is, waar we ons naar toe moeten haasten.

Wat is het gevolg van deze overtuiging?
We denken door onze haast verlost te zijn van de onaangename ervaring van stress op dit moment. Onze aandacht richt zich op de hoopvolle toekomst. Eronder ligt natuurlijk de vrees, het ongemak wat op dit moment in lichaam en emotie aanwezig is, echt te voelen. We splitsen ons hoofd af van onze directe ervaring in het lichaam van dit moment. We zijn niet meer een geheel.
Dorle praat in dit geval over trauma. Dus ook wanneer je haastig door het leven gaat, en elke keer weer stress opbouwt.

Dus let er op wat jij jezelf aan doet. Doorbreek het patroon van haasten, doorgaan, de ander voor op stellen. En kom weer in contact met je ervaring en dit moment.

Heb je hier hulp bij nodig, zoek dan hulp.
Dit kan middels coaching of als je wilt kun je mee doen met een mindfulness training.

Kies!
Waar jij nu, ja op dit moment, een keuze gaat maken?
Waarin ga jij jezelf tijd geven, waarin ga jij vertragen?
Begin nu!

Veel succes met jou stap naar vertraging.
Ik gun je veel plezier.

Liefs Laila

× Waarmee kan ik je helpen?