Tips om angst te kalmeren tijdens een moeilijke tijd

Nu veel ouders vanuit huis werken, zonder opvang voor de kinderen, de scholen voorzichtig weer open gaan, is het niet moeilijk om te voorspellen dat de energie begint op te raken.

Verantwoordelijkheden lijken eindeloos, de situatie is zwaar en het lijkt alsof tijd voor jezelf tot het verleden behoort …

Haal diep adem.
Letterlijk. Adem eens diep in en uit.
Voel je je een beetje beter?

Dit zijn moeilijke tijden, maar met aandachtsoefeningen toe te passen in je dagelijkse routine kan je jezelf helpen om je angst te kalmeren en gezonde copingvaardigheden op te bouwen.

Het hoeft niet ingewikkeld te zijn

Mindful zijn is hoe het klinkt. Het is de tijd nemen om je te concentreren op het heden, bewust aandacht hebben voor waar je bent, wat je doet en hoe jij je voelt.  Focus je gedachten, heb geen oordeel en wees in het moment.

Klinkt simpel, maar het kost wel wat werk, vooral nu wanneer de zorgen over de toekomst zo dringend aanvoelen.

Bedachtzame activiteiten kunnen helpen.

Hier zijn enkele eenvoudige activiteiten voor jou en je gezin ;

  • Knijp je spieren: Begin bij je tenen, kies een spier en knijp erin. Hou het vast voor 5 tellen en laat dan los. Merk hoe je lichaam verandert. Herhaal dit 1 keer en ga door naar de volgende spier of het volgende lichaamsdeel. Zo ga je helemaal omhoog tot je het hele lichaam hebt gehad. Of vraag of dat iemand je masseert en wissel daarna af.
  • Buikademhaling: leg één hand op je buik en één hand op je borst. Adem langzaam in vanuit je buik (net alsof je een ballon opblaast) en adem langzaam uit (laat de ballon leeglopen).
  • Mindful eten: let op de geur, smaak en het uiterlijk van uw eten. Ervaar zintuig voor zintuig je maaltijd.
  • Mediteren: zit in een ontspannen, comfortabele houding. Breng je aandacht naar binnen naar het punt waar jij de adem beweging het beste voelt. Voel de in -en uitademing. Als je gedachten afdwalen, breng dan je aandacht terug naar de adem.
  • Bellen blazen: let op hun vormen, texturen en kleuren.
  • Creatief bezig zijn: ga bijvoorbeeld iets kleuren en focus dan op de kleuren en designs. Merk hoe jij je voelt tijdens het kleuren.
  • Luister naar muziek: focus op het hele nummer, de tekst of luister specifiek naar de stem of een instrument.
  • Geniet van een momentje in de zon. Ga zitten en voel de zonnestralen op je huid. Voel de warmte en voel ook de schaduwzijde, de frisse wind, en ervaar wat de zonnestralen met je doen.

Ik wens je veel plezier en ontspannende momenten toe.

Met warme groet,

Laila Visser

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Waarmee kan ik je helpen?