Kracht Pauzes nemen verandert je dag.

Geef toe, soms heb je van die momenten dat je druk bezig bent. Volledig op de automaat, snel nog even dit, snel nog even dat. Je wordt meegenomen/gestuurd door je gedachten of emoties en bent je hier niet bewust van. Je wordt op dat moment, als het ware, geleefd.

Vandaag geef ik je een hele krachtige en kleine oefening mee. Het is een eenvoudige oefening waarmee je het rustiger aan kunt doen, de snelheid uit je leven kan halen. En … waarin je persoonlijk leiderschap ontwikkelt. Je kiest bewust hoe je verder wilt (natuurlijk met een gezonde milde houding naar jezelf toe). Ik noem het de Kracht Pauze.

HOE EEN KRACHT PAUZE TE DOEN?
Het zijn twee simpele stappen:
1. Pauzeer en voel je in- en uitademing gedurende 15-30 seconden.
2. Sluit af met de vraag: Welke van mijn karaktersterkten zal ik nu naar voren brengen?

WAAROM IS HET EFFECTIEF?
• Het is een eenvoudige strategie die je kan helpen meer geluk en veerkracht op te bouwen en je relaties te versterken.
• Het is kort. Mensen houden van korte oefeningen. De meeste mensen willen niet veel tijd nemen voor een mindfulness oefening. Iedereen heeft wel 15- 30 seconden.
• Het past in alles wat je doet. Als je de dag gaat beginnen. Wanneer je start met lunchen. Tijdens een telefoongesprek. Bij een moeilijk gesprek. Tijdens het huishouden of een activiteit met je kinderen. De Kracht Pauze brengt je in het moment en legt de verantwoordelijkheid bij jou om je beste kracht(en) naar voren te halen. Ongeacht wat je doet.
• Het helpt je om het beste uit jezelf te halen. Je staat klaar voor uitdagingen, je kunt omgaan met stressoren en je geeft jezelf ruimte om meer jezelf te laten zien.
• Het bereid je voor op elk nieuw moment – al je overgangen – van eten naar werken, naar zijn in het verkeer, naar praten naar luisteren.

HET WERKT.
Korte meditaties en verkorte op mindfulness gebaseerde programma’s winnen aan kracht in peer-reviewed onderzoek studies.
Het roept je beste zelf op. Er zijn 24 karaktersterkten waar je op elk moment gebruik van kunt maken. Wanneer je pauzeert, dus werkelijk stopt met wat je aan het doen bent en aandacht schenkt aan je binnenwereld. Dan stopt je automatische piloot en de drukte in je hoofd met ronddraaiende gedachten. Je focust en krijgt duidelijkheid over wat er op dat moment het meest toe doet. De Kracht Pauze helpt je te onthouden dat je krachtige sterke punten hebt die je meteen kunt gebruiken.

Hieronder heb ik ze op een rijtje gezet.

Er zijn 6 deugden die je kunt inzetten met de 24 krachtsterkten er tussen haakjes achter.

Wijsheid (creativiteit, nieuwsgierigheid, oordeel, leergierigheid, perspectief)
Moed (dapperheid, volharding, eerlijkheid, enthousiasme)
Menselijkheid (liefde, vriendelijkheid, sociale intelligentie)
Rechtvaardigheid (teamwork, billijkheid, leiderschap)
Maat (vergeving, bescheidenheid, voorzichtigheid, zelfcontrole)
Transcendentie (waardering van schoonheid en uitmuntendheid, dankbaarheid, hoop, humor, spiritualiteit).

En welke kracht ga jij nu inzetten?

Ik wens je een mooie en fijne dag toe!

Met warme groet,
Laila Visser

Geïnspireerd door Dr. Ryan Niemiec en Institute on Character

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Waarmee kan ik je helpen?