Op dit moment is er weinig tijd over van je persoonlijke tijd voor jezelf – de momenten die deel uitmaakte van je dagelijkse routines -pendelen tussen werk en huis, tijd alleen thuis, naar de winkel gaan – zijn nu weinig of niet beschikbaar.

Dit betekent dat het extra belangrijk is om bewust ruimte te creëren om op te laden. Beslissen om in te stellen dat je elke dag tijd vrijmaakt. Bijvoorbeeld voor de bewuste activiteiten die ik vorige week met je heb gedeeld. https://myserenity.nl/hoe-mindfulness-je-kan-helpen-in-deze-tijd-met-covid-19/

De ochtend, voordat iedereen wakker is, kan echt een geweldige tijd zijn om jezelf aarden. ‘ Morning mindfulness’ kan helpen de toon voor de dag te zetten. Door diep te ademen, mediteren, sporten, welke mindfulness-activiteit ook voor jou werkt.

Mindfulness hoeft niet uitgebreid te zijn: Je kunt mindful eten proberen ( al is het je eerste hap) of drink bewust je kopje thee of koffie.

Ga zitten en wees gewoon in het moment. Wees bewust van wat je doet, denkt en voelt in je lichaam. Dat is opmerkzaamheid.

Doe dit voor minimaal vijf minuten voordat je met de dag begint.

Of neem de tijd om te voelen welke waarde voor jou vandaag  belangrijk is, en met welke toon je wilt gaan spreken en met welke houding je wilt luisteren.

 

Beperk multitasking

Op dit moment kan het voelen alsof je op meerdere zaken tegelijk gefocust moet zijn, omdat het voelt alsof dit de enige manier is om iets te doen om gedaan krijgen. Tip; doe een ding te gelijk. Ga niet multitasken.

Probeer bijvoorbeeld de was op te vouwen, en dan alleen daar aandacht aan te geven. Dat geldt ook voor het avondeten maken en eten, tijdens je werkgesprek en zeker ook als je samen met je kind speelt.

Ben in het moment, je aandacht is daar waar je lichaam is en bij wat jij doet.

Multitasking werkt zelden en kan zelfs de stress verhogen. “Multitasking is een mythe” . In plaats van multitasken stel je haalbare doelen voor de dag, en doe een poging om je te concentreren op een ding tegelijk.

Als je kinderen hebt, plan dan telefonische gesprekken tijdens de dutjes, of als ze ook op school zijn of met huiswerk bezig zijn. Je kunt oudere kinderen vragen om te helpen bv met de was opvouwen, waarna je extra tijd hebt om samen wat te doen of dat zij wat extra schermtijd krijgen.

 

Oefen mindfulness als gezin

Mindfulness in het gezin; Het helpt iedereen om even te vertragen, blijf aanwezig zijn bij wat je doet en samenkomen.

Zet tijd bewust in (geef een tijdstip) om mindful activiteiten uit te oefenen als een familie. Het zal iedereen helpen zich rustig te voelen. Het kan een dagelijkse yogales voor het hele gezin zijn, of

een boswandeling, waarbij je de tijd neemt om je te concentreren op hoe de lucht aanvoelt, de

geluid van de vogels en de geur van de bomen. Een ander idee voor het hele gezin is om tijdens het avondeten aan iedereen te vragen om iets goeds te noemen dat ze die dag hebben gehoord of gezien.

 

Sluit vrede met onzekerheid

Deze situatie is er een van extreme onzekerheid. We weten niet wat er zal gebeuren, hoe lang het zal duren of hoe de dingen zullen zijn als het voorbij is. Eén ding weten we wel, en dat is dat zorgen maken over de uitkomst de situatie niet verandert. En dat er een nieuw normaal gaat komen.

Wat kun je dan wel; de onzekerheid toelaten en aandacht geven. Voel wat je nodig hebt en wat jij zelf kan doen om jezelf tet helpen. Hoe kan jij en je gezin omgaan met onzekerheid, hoe kun je vertrouwen opbouwen?

Momenten inbouwen van aandacht, tijd en bewust zijn van het hier en nu. Bewust van je gedachten en hoe ze een loopje met je kunnen nemen.

 

Wil je hier meer over weten of wil je mee doen aan een meditatieles of mindfulness training laat het me weten.

 

Met warme groet,

Laila

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *