Als je in een kleermakerszit op een matje zit en probeert om echt diep te ademen, is dat ontzettend ontspannend. Aldus Hillary Clinton.

Een moment om onszelf even terug te trekken uit de dagelijkse beslommeringen en de drukte. Een mogelijkheid om onze aandacht naar binnen te richten en bij onszelf aan te komen.

De reis naar binnen geeft ons de kracht die we nodig hebben. Om onze taken aan te kunnen en onze doelen te bereiken. Het biedt ons ook inzichten over de vraag of de doelen die we nastreven wel in overeenstemming zijn met ons hart en of we onze energie beter op andere zaken kunnen concentreren.

Bovendien helpt regelmatige terugtrekking uit de alledaagse drukte ons ondersteuning bij het overwinnen van problemen. Wie namelijk bij zichzelf aankomt, ontwikkelt kalmte en innerlijke kracht die daar voor nodig zijn.

Meestal zoeken we ons geluk buiten onszelf, in de buitenwereld, in ons gezin, werk, vrienden en in bezit. Als we naar binnen keren doen we dat vaak om 2 redenen:

  1. We zijn niet tevreden met onze levensloop; we hebben veel meegemaakt, en zijn tot de conclusie gekomen dat het belangrijk is om van richting te veranderen.
  2. We zijn wel tevreden met onze levensloop; ergens voelen we dat we nog wat missen, dat er nog iets belangrijks in ons leven ontbreekt…

Wie op zoek gaat naar geluk of innerlijke rust en tevredenheid, komt vroeg of laat bij meditatie terecht.

Meditatie is een klassieke en uit ervaring bewezen methode om bij jezelf te komen. Meditatie leidt tot rust, kalmte, vrede en innerlijke kracht. En precies daarnaar zijn de meeste mensen op zoek die met meditatie gaan beginnen.

Het is het gevoel van een kalme geest, meer energie en meer vertrouwen wat de reis naar binnen zo aantrekkelijk maakt. Meditatie is dus een beloning van zichzelf.

Maar hoe mediteer je eigenlijk?

Hoe bereik je deze prettige toestand, die optreed als we innerlijk volkomen geconcentreerd zijn?

Het gaat om blijven oefenen en discipline. Een wild paard moet ook eerst getemd worden, anders bepaald niet de ruiter maar het paard waar de reis heen gaat.

De meest voor de hand liggende methode om de geest tot rust te brengen is concentratie. Wie zich concentreert, verzamelt zijn krachten en voorkomt dat zijn zintuigen verstrooid raken en van de ene afleiding in de andere springen.

Een ontspannen concentratie, op gaan in je ervaring = de kunst om je bewustzijn heel rustig en helder op 1 ding te richten. Blijf je dit lang genoeg doen dan kom je van zelf in een meditatieve toestand.

Naast concentratie is aandacht een prachtige mogelijkheid om te mediteren. Als je deze twee met elkaar vergelijkt, dan kun je stellen dat concentratie een zaklamp is die met de lichtbundel een klein deel belicht, en aandacht een lantaarnpaal die een met een spreidlicht een groot deel belicht. Je verruimt met aandacht je gezichtsveld, omdat je niet op 1 bepaald punt focust maar maar een heel complex. Aandacht zorgt er ook voor dat je de vogels hoort fluiten, je voelt hoe je zit en ademt, je ervaart het moment van nu in al je zintuigen.

Om innerlijk stil te worden moet je eerst uiterlijk stil worden.

Je lichaam niet meer bewegen is gemakkelijker dan je geest tot stilstand brengen. En toch kan dat nog best wat ingewikkeld zijn. WAnneer je voor de eerst keer stil zit zul je ervaren hoeveel onrust er in je lijf zit. Dit vraagt om doorzettingsvermogen. Want wanneer jij je overgeeft aan beweegloosleid, zullen je geest en gevoelens volgen, en kalmeren.

Wil je leren mediteren, meld je dan aan voor de meditatie les of een mindfulness training.

Het geheim om helemaal bij jezelf te zijn.

Indien jij helemaal tot jezelf wilt komen, start dan met mediteren. Zoals je hier boven hebt kunnen lezen is meditatie de methode om naar binnen te keren en contact te maken met jezelf.

Door stil te zitten, te observeren wat er binnen in jou gebeurt kom jij er achter wat er allemaal diep van binnen in je leeft.

Leren mediteren kan door een meditatie les te volgen of te starten met een mindfulness training. Wil jij je zelf onderdompelen en een verdiepende start maken met meditatie en bij jezelf komen dan wil ik je uitnodigen om mee te gaan op retraite.

Een weekend in stilte, met aandacht en tijd voor jezelf. Samen stil zitten, en helemaal bij jezelf zijn. Gecombineerd met bewegingsoefeningen zorgt ervoor dat jij op allerlei manieren steeds meer verdiept in het contact met jezelf. Je laat pelt langzaamaan de schillen rond je kern los, en komt in contact met jouw diepste waarden, je hart.

Wil je meer informatie over de retraite lees dan hier verder.

Zeg je volmondig ik wil HELEMAAL BIJ MEZELF ZIJN, meld je dan nu aan voor de retraite in het weekend van 24-26 maart 2023.

In “het hier en nu” zijn is heel nuttig, niet alleen op het meditatiekussen maar ook in het dagelijks leven. Daardoor voorkom je dat jij je aan het verleden (dat al voorbij is) vast blijft houden, of dat jij je op de toekomst (die vanzelf komt) fixeert. En leef je minder vanuit angst en/of boosheid en verdriet. Maar met meer tevredenheid en geniet je meer van het leven!

De enige mogelijkheid het geheim van het heden te ontdekken bestaat uit de ontwikkeling van aandachtigheid. Ook wel opmerkzaamheid genoemd. Je kan op elk moment van de dag hiermee oefenen. Bijvoorbeeld bij het drinken van een kopje thee; voel eens de warmte van de mok in je handen, ruik de geur van de thee, proef de smaak en voel daarbij hoe je zit en ademt. Eén moment in het hier en nu.

Start met mediteren op welke manier dan ook, en ontdek wat het met je doet.

Ik ont-moet jou graag helemaal.

 

Liefs Laila

× Waarmee kan ik je helpen?