Mindful door je dag. Mindful zijn kan echt altijd en overal!

a-taste-of-slow

Mindful zijn kan de hele dag door. Geen tijd hebben voor een oefening kan dus niet. Mindful zijn kan namelijk overal en altijd! Laat je inspireren door onderstaande praktische tips om mindful door je dag heen te gaan.

Breng als je ‘s morgens wakker wordt, voordat je je bed uitgaat, je aandacht naar je ademhaling. Observeer 5 ademhalingen bewust.

Merk veranderingen in je houding op. Wees bewust hoe je lichaam en geest voelen wanneer je beweegt van liggen naar zitten, naar staan, naar lopen. Merk op wanneer je een overgang maakt van de ene houding naar de andere.

Hoor een telefoon rinkelen, een vogel zingen, een trein passeren, een sirene loeien, een lach, een auto toeteren, de wind, het geluid van een deur die dichtgaat. Gebruik geluiden als een herinnering voor bewust zijn. Luister echt en wees aanwezig en wakker.

Neem gedurende de dag enkele momenten om je aandacht naar je adem te brengen. Observeer 5 bewuste ademhalingen.

Neem elke keer wanneer je iets eet of drinkt, een minuut en adem. Kijk naar je voedsel en realiseer je dat het voedsel verbonden was aan iets dat zijn groei voedde. Kun je het zonlicht zien, de regen, de aarde, de boer, de vrachtwagen in je voedsel? Besteed aandacht als je eet. Consumeer het voedsel bewust voor je lichamelijke gezondheid. Breng bewustzijn naar het zien van je eten, het ruiken, het proeven, het kauwen en het slikken.

Merk je lichaam op wanneer je loopt of zit. Neem een moment om je houding waar te nemen. Besteed aandacht aan het contact van de grond onder je voeten. Voel de wind op je gezicht, je armen en je benen terwijl je loopt. Ben je aan het haasten?

Breng bewustzijn naar luisteren en spreken. Kun je luisteren zonder het eens of oneens te zijn, zonder het leuk of niet leuk te vinden, zonder te plannen wat je gaat zeggen als het jouw beurt is? Wanneer je spreekt, kun je gewoon zeggen wat je wilt zeggen zonder het te benadrukken of het te ontkrachten? Kun je nagaan hoe je geest en lichaam nu voelen?

Elke keer dat je in een rij wacht, gebruik deze tijd dan om het staan en het ademen op te merken. Voel het contact van je voeten met de vloer en hoe je lichaam voelt. Besteed aandacht aan het op en neer gaan van je buik. Voel je je ongeduldig?

Wees bewust van elke gespannen plek in je lichaam gedurende je dag. Kijk of je erop in kunt ademen en, terwijl je uitademt, de spanning kunt laten gaan. Is er ergens in je lichaam spanning opgeslagen? Bijvoorbeeld in je nek, kaken schouders, maag of je onderrug? Rek jezelf of doe regelmatig yoga oefeningen.

Richt aandacht op je dagelijkse activiteiten zoals tandenpoetsen, wassen, haar borstelen, schoenen aandoen of gewoon het doen van je dagelijkse werk. Breng bewustzijn naar elk van deze activiteiten.

Neem enkele minuten voor je zelf als je gaat slapen en breng je aandacht naar je ademhaling. Observeer 5 bewuste ademhalingen en sluit je dag mindful af.

Ga jij vandaag ook meer mindful door je dag heen? Laat op de Facebookpagina myserenity weten hoe dit je vandaag vergaan is. Deel je ervaring, tips, stel je vragen, reageer op dit artikel en inspireer elkaar door te delen!

Een fijne dag!

Met warme groet,
Laila Visser

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *