Mindful zijn betekent opmerkzaam zijn. Je bent je bewust van wat er op dit moment gebeurt. En daar ben je dan ook volledig met je aandacht. Niet denken aan het verleden of de toekomst en je oordeelt ook niet.

Als je mindful communiceert heb je aandacht voor je gesprekspartner. En ben je je bewust van wat jezelf denkt en voelt, en ook van je patronen en automatismen zoals hard of snel praten, veel aan het woord zijn, invullen, andere niet uit laten praten, enz.

Hoe doe je dat mindful communiceren?

1.      Betrek je lichaam erbij.

Probeer zoveel mogelijk je lichaam te voelen. Bv door je aandacht te houden op hoe je op een stoel zit, voel je voeten op de grond of volg je ademhaling. Het lijkt misschien of je afdwaalt maar dat is juist niet zo.

Je hoeft niet de volle 100% op je gesprekspartner gefocust te zijn. Je lichaam voelen zorgt ervoor dat je bewust blijft. Hierdoor merk je beter op wat er gebeurt, bij jou en de ander.

2.      Merk patronen op.

Tijdens de gesprekken kun je je bewust worden van je patronen en strategieën. Wat doe je vaak in gesprekken? Lach je veel, maak je grapjes over jezelf of de ander, stel je veel vragen? Signaleer het. Wees bewust van dat je een aantal automatismen hebt. En merk de patronen van de ander ook op . Zonder daar meteen wat aan te willen veranderen.

3.      Doe wat minder

Door wat meer stil te zijn, en meer te ontvangen ipv meteen hardop mee te denken of te hummen ontstaat er ruimte in een gesprek.

We willen ons allemaal begrepen voelen, daar zijn niet altijd woorden of geknik van de ander voor nodig. Wees even stil en reageer niet meteen. Door minder te doen, verval je minder in automatismen.

4.      Laat je agenda los

Ga tijdens het luisteren niet steeds na denken over wat jij wilt gaan zeggen. Gebeurt het toch? Merk het dan op en geef het even aandacht. Bv door in gedachten te benoemen ‘o dit is een agendapuntje van mij”. Alleen dit constateren geeft ruimte en laat het dan los.

Is het een belangrijk onderwerp kun je het tegen de ander benoemen, dat je er straks op terug wilt komen.

5.      Benoem wat er gebeurt

Het is normaal dat je in bepaalde patronen vervalt, of automatismen. Ze kunnen de commucatie in de weg zitten. Voel je dat dit gebeurd, benoem het dan; ‘ik was bezig met wat ik zelfde wilde zeggen, sorry, ik heb niet gehoord wat je zei”. Door het te benoemen maak je het lichter. De ander zal dit herkennen, deze herkenning zal verbinden.

6.      Denk niet te snel dat je de ander wel begrijpt.

We vullen vaak in wat we denken dat de ander bedoelt. Dit blijkt vaak niet geheel te kloppen. Bv je vriend komt thuis en vraagt of je de loodgieter nog hebt gebeld? Jij denkt dat hij bedoelt; jij had de loodgieter moeten bellen. Jij voelt je daardoor aangevallen en gaat je verdedigen.

Terwijl hij echt alleen maar wil weten of je gebeld hebt, anders belt hij nog even.

Als je dus twijfelt vraag wat de ander precies bedoelt, of antwoord de vraag gewoon letterlijk met ja of nee en kijk wat de reactie is.

7.      Kom op dingen terug

Wanneer je ergens nog mee zit kun je er altijd op terug komen. Ook al is dat dagen later. Dit is goed voor je eigen gemoedstoestand, anders blijft het knagen. Door op iets terug te komen geef je aan dat het contact belangrijk voor je is.

8.      Oefen met stilte

Als een gesprek stil valt kun je je daar ongemakkelijk bij voelen. Je kunt het oplossen door weer te gaan praten, of je kunt ook de stilte gewoon even laten. Het is niet erg als je je daar niet direct gemakkelijk bij voelt, en je hoeft daar ook niet meteen iets aan te veranderen. Soms kom je door mindful communiceren dingen tegen die je eng vindt en waarbij je je kwetsbaar voelt. Het is best spannend om ze dan toch te doen, het kan je wel persoonlijke groei opleveren.

9.      Merk fijne momenten op

Je brein focust automatisch op het negatieve, dat komt doordat het in de oertijd van groot belang was om ons op bedreiging te richten. Alleen zo konden we overleven.

Focussen op het positieve levert je fijne momenten op. Bv de momenten waarop de communicatie goed verliep. De momenten die waardevol voor je waren en voldoening gaven. Ze helpen je om bv meer plezier te hebben in een relatie en niet op alle slakken zout te leggen.

10.   (ver)oordeel niet

We hebben soms de neiging ons af te reageren door te praten over anderen terwijl ze er niet bij zijn. Het is een mooie communicatieoefening om hier eens op te letten. Probeer niet op een oordelende manier over mensen te praten, vooral niet als ze er zelf niet bij zijn.

11.   Las een pauze in

Soms verval je ongemerkt in patronen en beland je samen in een neerwaartse spiraal. Vooral in langere relaties is dat een valkuil. Het moment waarop je denkt ‘Ojee daar gaan we weer’ is belangrijk.

Probeer er uit te stappen voordat je jezelf verliest. Zeg bijvoorbeeld ik merk dat ik wordt meegesleept, zullen we een pauze inlassen en later erop terug komen?

Hiermee geef je aan dat je tot rust wil komen en er op een andere manier mee om zou willen gaan. Je gesprekspartner veranderen kan niet. Maar je kunt zelf wel zo mindful mogelijk zijn in je communicatie en daarmee een signaal afgeven.

12.   Houd het luchtig

Maak er geen zwaar project van om mindful te communiceren. Je hoeft jezelf niet te corrigeren. Probeer op een zachte manier bewust te zijn van je patronen, die heel menselijk zijn. Langzamerhand zal je door het toegenomen bewustzijn effectiever en vriendelijker gaan communiceren. En als je milder bent voor jezelf, waarschijnlijk ook voor de ander.

13.   Durf afhankelijk te zijn

We willen allemaal gehoord en gezien worden, erbij horen. Durf dus te erkennen dat je afhankelijk bent van anderen. Durf je kwetsbaar op te stellen, je gevoelens er te laten zijn en deel ze. Schaam je er niet voor. Juist dit doen zorgt voor kracht en verbinding, omdat hier onze gelijkheid zit.

Wil je meer weten over mindful communiceren of zelf wat meer mindful worden laat het me weten.

Met warme groet,

Laila Visser

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Waarmee kan ik je helpen?