Lieve mensen,

Afgelopen week was ik op retraite.
Even weg van alles om letterlijk mezelf terug te trekken van het dagdagelijkse. Volledig terug naar en in contact met mezelf.

Het was een proces van aankomen, opmerken, loslaten en ontspannen.
Met een hoop mooie inzichten, die ik mettertijd allemaal met jullie zal delen.

Een nieuw jaar, 2022, voor een start met nieuwe kansen voor jou!

En vandaag begin ik met de eerste:

Opmerkzaamheid

Overzicht

Stel je voor, je zit als een ruiter op een span met 4 paarden. En je overziet alles, je ziet wanneer je vertrouwen wat minder is. Je merkt ook op dat je moe bent, en niet zoveel zin hebt om iets te doen. Of je merkt op dat je volle bak energie hebt en wat doorslaat, eigenlijk over je eigen grenzen gaat. Of je merkt dat je blijft malen, piekeren hoe iets op te lossen. En ga zo maar door.
En je kunt dus bijsturen, precies op het punt dat wanneer je ziet dat je vertrouwen verminderd, of je energie wat minder wordt, of als je motivatie of inzet wegebt. En hoe zou het zijn dat je jouw eigen grenzen bewaakt, je energie goed kan verdelen, kan stoppen met piekeren en jezelf rust kunt bieden.

Opmerkzaamheid kan hierbij helpen.
Stel je opnieuw die koetsier met het span met 4 paarden voor. De eerste 2 paarden, voorop, zijn vertrouwen en wijsheid. Met 2 paarden daarachter, dat zijn toewijding en concentratie. En de ruiter is opmerkzaamheid. Door jouw opmerkzaamheid houdt jij de teugels in handen. Je stuurt bij. Je overziet alles wat er gebeurd en kan hierdoor bewust handelen, op ieder moment.

Met opmerkzaamheid ben jij in staat om te zien wat er gebeurt, en hierdoor de juiste keuzes te maken. Je kunt dus zien wat je doet, je merkt op wat je hoofd allemaal tegen je zegt, je merkt op hoe jij je voelt en kunt de oorzaak zien. En wanneer je dit allemaal opmerkt zodra het opkomt kan jij kiezen om te stoppen. Om zo je oude patronen te doorbreken en om jezelf op een heilzame manier te ondersteunen. Door wellicht niet meer mee te gaan in die automatische reactie maar door nu eens anders te antwoorden op de situatie, op een manier die gezonder voor je is.

4 pijlers van opmerkzaamheid

Lichaam: voel en ervaar alle lichamelijke sensaties. Wat dient zich aan? Wat ervaar je? Let op benoem het niet als pijn maar dit plekje is heet, of steek in mijn been. Ga onderzoekend observeren.
Voelen: Hoe voel jij je op dit moment, prettig/ onprettig /neutraal?
Geest: Welke (mentale) gemoedstoestand of stemming ervaar je? Rust, onrustig, zorgelijk, angst, boos, irritatie, verdriet?
De mentale activiteiten: Welke gedachtes, beelden, associaties, oordelen zijn er?

Ga oefenen!

Ik wil je uitnodigen om vanaf vandaag te gaan oefenen met opmerkzaamheid.
Dit kan door op te merken hoe je loopt, je kopje thee of koffie zet en drinkt, wat je zegt, hoe je reageert op je dierbaren, enz.

Steeds meer opmerken wat je doet, zorgt voor steeds een nieuwe start. Een mogelijkheid om te stoppen met automatisch reageren, handelen op de automatische piloot en stoppen om even te pauzeren. Bewust te worden van wat je doet en wat de gevolgen daarvan zijn. En ook op bewust te kunnen kiezen om het NU anders te doen. Stoppen en pauzeren geeft ruimte voor nieuwe kansen, gezondere en heilzamere keuzes en handelingen.

Of neem de tijd voor een meditatie.

Opmerkzaamheid meditatie

Zoek een fijn en rustig plekje op waar zo voor zo’n 10 minuten (ongestoord) stil kunt zitten.

Neem de tijd om thuis te komen bij jezelf. En ontspan. Adem eens diep in en uit.
Open je voor wat er is.

Voel je zitbotten. En je benen, waar maken ze contact met de ondergrond? En voel ook je enkels, je voeten, hoe die in contact staan met de ondergrond.
Kom dan weer terug naar de zitbotten. Voel je hele zitvlak. En wordt gewaar van je bekkengebied, het kantelpunt van je onderlijf en bovenlijf. Wordt gewaar van je rug, ervaar de opgerichtheid van de rug samen met de nek en het hoofd. De schouders mogen ontspannen, armen zijn losjes langs je lijf en de handen liggen in elkaar of op je schoot. Voel het contact, ervaar je houding.

Misschien is er in het lichaam ook warmte of koude voelbaar. En waar voel je hardheid, zachtheid, spanning en ontspanning, compactheid en losheid?
Merk het alleen maar op, je hoeft er niets mee te doen.

Ontspan.
Je kunt als je wilt een paar keer diep inademen en uitademen. En op de uitademing alles loslaten.

Ook je nek en je hoofd mag zich ontspannen. Vaak houden we nog spanning vast in het gezicht, ook je ogen, wangen, kaken en tong mogen zich ontspannen. Vooral de onderkaak mag ontspannen. Even niet de tanden op elkaar en volle gas vooruit, maar tijd voor rust en ontspanning.
Nu ben je thuis gekomen in je lichaam, en ontspan. Als er nog ergens spanning voelbaar is laat het zijn. Ontspan met wat er is. Je doet nu niets, hoeft nu niets en laat alles toe wat er is.

Je ontspant ook door wat je opmerkt niet vast te pakken of weg te duwen (als we het fijn vinden willen we het blijven voelen. En als we iets onprettig vinden willen we het vaak niet meer ervaren en werken we hard om het weg te hebben of willen we ervoor zorgen dat het niet meer komt).

En als vanzelf zal je de adem voelen. Breng je aandacht naar je buik, en voel hoe die rijst en daalt op het ritme van de adem. Blijf erbij. Voel hoe het lichaam als vanzelf ademt. En laat de adem gaan zoals die gaat, je hoeft niets te doen/ te sturen.

Geef dan nu aandacht aan de geest. Waar is de geest mee bezig: een herinnering, de toekomst? Wat doet de geest, bezig met plannen, zorgen maken, oordelen? Of zijn er bepaalde emoties zoals onrust, frustratie, boosheid, verdriet, angst?

Ben opmerkzaam in alles wat zich maar aandient. Benoem wat je opmerkt. Erken wat er is.
En kom weer terug bij jezelf, bij de adem.

En zit zo nog een tijdje stil en opmerkzaam…

Geef jezelf nog de tijd om het hele lichaam te voelen. Voel waar het beweging nodig heeft, rek en strek wat uit. En open dan weer zachtjes de ogen.

En neem deze opmerkzaamheid mee in de rest van de dag.

 

Ik ben benieuwd wat je allemaal opmerkt.

De komende weken zal ik meer uitleg geven.  Ook over de hindernissen en de krachten die je tegen kunt komen bij meditatie en in het dagelijks leven. En welke 6 stappen je kunt gebruiken om patronen te doorbreken. Verder zal ik ook nog wat meer over metta gaan schrijven en de andere brahmaviharas.

Maar eerst hebben we opmerkzaamheid nodig voordat we daar naar toe kunnen.

Ben je nieuwsgierig? Fijn. Dan begint jouw proces nu!
Observeer met zachte opmerkzaamheid. En glimlach naar alles wat je tegenkomt!

Liefs,
Laila

× Waarmee kan ik je helpen?