Als we niet uitkijken piekeren we te veel. Hoe erg is dat?

Psycholoog en piekeronderzoeker Bart Verkuil (39) heeft, net als iedereen, weleens van die piekergedachten. Hij schreef er De gelukkige piekeraar over.
“We komen niet op de wereld om gelukkig te zijn’, schrijft hij in het boek. ‘Eerder om te leren weerbaar en veerkrachtig om te gaan met onze problemen.”

Piekeren kan een last zijn, het kan je leven negatief beïnvloeden.
En zoals Bart Verkuil adviseert leer relativeren en wees lief voor jezelf.
Merk je dat jij veel last hebt van piekeren, en wat het met je doet. Meld je dan aan voor de mindfulness training, of het vervolg erop, zelfcompassie.
Je zult merken dat jij handvatten krijgt hoe om te gaan met je hoofd dat maar blijft malen, beren op de weg ziet en problemen wil oplossen. Je leert hierin te relativeren. Je komt meer tot rust en kunt meer genieten van het leven.
In de zelfcompassie training leer je om liever te zijn voor jezelf. Liefdevol je grenzen aan te geven, zorgzame aandacht te geven aan jezelf en je innerlijke criticus een halt toe te roepen, en meer ruimte geven voor de zachte stem in jou. Je krijgt grip op jezelf en hoe je wilt leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *