Stress hoort bij het leven.
Het is een menselijke reactie op gebeurtenissen en ontstaat bij elke verandering waarbij je je moet aanpassen, klein of groot.

Stress is wenselijk en geeft energie vrij in het lichaam om levensveranderingen aan te kunnen. Deze energie vindt zijn oorsprong in de vecht-vlucht reactie. Er vinden bepaalde reacties plaats in het lichaam die je klaar maakt voor de strijd, je ademhaling, je lichaam, je blik en je gehoor.

Stress begint dus bij het waarnemen van een gevaar, een bedreiging van je welzijn.
En als je denkt dat het gevaar te groot is, dat je het niet aan kan dan vlucht je.
Als je denkt dat je het wel aan kan, dan ga je vechten.
En als je het niet weet, als je geen optie hebt, ga je bevriezen. Dat is een reactie die automatisch wordt  geactiveerd.

Dit was nodig om te overleven toen fysiek gevaar nog bij het dagelijks leven hoorde.
Die stress reactie wordt te pas en te onpas geactiveerd.
Bv bij het verbranden van je hand, maar ook te onpas als we ons vaak stress inbeelden en we het voelen en er op reageren alsof het echt is.
Alles wat je denkt of voelt heeft een reëel effect op je lichaam; het is een spiraal, je voelt iets, je hebt hier gedachten over, en die versterken weer wat je voelt. Gedachten – gevoel spiraal.

Als je stress hebt, gebeurt dit continue, als je het niet erkent, kan het veel stress veroorzaken. Het mind-bodyeffect.
Mind-bodyeffect is er verantwoordelijk voor dat de onbewuste aanwezigheid van stressvolle gedachten spanning opstapelt in het lichaam, wat ook weer meer stressvolle gedachten mee brengt.

Indien stress overmatig is, zal de efficiëntie van je aanpak van problemen verminderen. Bij chronische stress is het lichaam niet meer in staat om weer in evenwicht te komen. Het gevolg is dan vermoeidheid, irritatie en klachten als slaapproblemen, hoofdpijn en burn-out.

Als je naar de dag kijkt, wat zijn dan stressmomenten?
Wekker, ochtendspits, kinderen die niet mee werken, file, deadlines, vervelende collega…

En soms hebben we heel veel van die momenten op een dag. Hoe komt het nu dat stress zich steeds op bouwt?
Het leven zit vol met stress momenten, vaak blijven we hangen in de stress. Hoe komt dit? Je blijft malen, zeuren, klagen over de afgelopen gebeurtenis, het gebeurt automatisch.
Al die klagende of oordelende gedachten zorgen  voor spanning in het lichaam. Het lichaam raakt  steeds meer gespannen, waardoor elke ervaring als steeds onaangenamer wordt ervaren. Je ziet niet meer wat er nu is, brengt het verleden ook mee in het huidige moment.

Daarom nemen we adempauzes.

Op stressmomenten zullen er piekmomenten blijven, het is heel normaal dat je soms spanning ervaart, maar door ademruimtes in te bouwen kun je het opbouwen verminderen. Een ademruimte zorgt er voor dat de stress terugkeert naar het begin niveau.
Indien je geen adempauze neemt blijf je malen over wat er is gebeurt, en als je een ademruimte hebt genomen heb je wat voorbij is in het verleden gelaten.  Het zal niet meer de volgende stresssituatie vergroten.

Inspirerend verhaal; de twee monniken
Er waren twee monniken die aan de rivier stonden. Ze wilden die rivier oversteken. Er kwam net een mooie vrouw in een prachtig gewaad aan, die ook wilde oversteken, maar dat kon ze niet zonder haar mooie gewaad nat te maken.
De monniken keken naar de vrouw en keken elkaar aan.
Zonder een woord te zeggen ging een van de monniken naar de vrouw, nam haar op zijn schouder en zette haar de rivier over.
De monniken vervolgden hun weg.
’s Avonds, toen ze bijna op de plaats van bestemming waren, zei de andere monnik: ‘hoe kon jij die vrouw optillen? Monniken mogen nog niet kijken naar een vrouw, en haar zeker niet optillen.” ‘Oh’, zei de monnik, ‘ik zie dat jij haar nog steeds draagt! Ik heb haar neergezet aan de andere kant van de rivier.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Waarmee kan ik je helpen?