Moet jij ook zoveel? We moeten werken, we moeten de kinderen naar school brengen, we moeten boodschappen doen of ik moet sporten, ik moet gezond eten, ik moet zorgen dat het huis schoon is, ik moet mijn vriendin niet vergeten te bellen. En zo ken ik er nog veel meer. We moeten elke dag ontzettend  veel.

Moeten we dat ook echt, of mogen of willen we dit doen?

Sommige zaken zijn noodzakelijk om te doen. Die ‘moeten’ gebeuren. Zo is het bijvoorbeeld fijn als je huis hygiënisch schoon is, je gezond bent, je werk hebt, enzovoort. Feit is dat je hier moeite voor moet doen. Het gaat allemaal niet vanzelf.

Het ‘moeten’ zorgt voor een bepaald gevoel van controle. In deze tijden is het leven nogal vol met allerlei zaken, en wil je grip hebben op je eigen leven. Je gaat jezelf opleggen wat voor jou belangrijk is. Op zich kan dat geen kwaad maar als het je gaat beklemmen en je geen keuze (meer) ervaart verliest het zijn doel. Namelijk zelf bepalen wat jij doet en ook doen wat voor jou goed is.

Merk je dat jij nogal in de moet-sfeer bezig bent, maak dan eens een lijstje met al je moetens. Wat je allemaal moet op een dag of in een week.  Gewoon om bewust te worden van wat jij jezelf allemaal oplegt.

En kijk daarna eens of dat dit lijstje nog allemaal klopt, wil je dit ook echt? Je mag er natuurlijk altijd wat van afschrappen J.

Checken bij jezelf of dat het echt moet.

De vraag “moet ik dit nu doen?”, kun je op verschillende manieren interpreteren.

Moet ik dit nu doen?; zou je van ‘moet’ ook ‘mag’ kunnen maken, of ‘wil’. Dit geeft ruimte en keuzemogelijkheid.

Moet ik dit nu doen?; is het de bedoeling dat ‘ik’ het ga doen, of zou iemand anders het ook kunnen doen?

Moet ik dit nu doen?; is het noodzakelijk dat het nu gebeurd of mag het ook later of een andere keer?

Deze zin heeft me heel wat jaren geleden geholpen om minder streng voor mezelf te zijn, en heeft me ook geholpen met de verantwoordelijkheid daar te leggen waar hij hoort.

Later heb ik het woord verwisseld met mogen en willen. ‘Mogen’ maakte me al wat zachter voor mezelf en ‘willen’ heeft me doen inzien dat ik meer mag luisteren naar mijn innerlijke stem en wat ik echt nodig heb en wil in mijn leven.

Mensen die veel moeten (‘moeters’) zijn vaak heel goed in het zorgen voor anderen, en minder goed voor zichzelf. Ik bedoel hiermee lief zijn voor jezelf. Het moeten, vaak naar jezelf gericht, komt meestal voort uit de innerlijke criticus. Duizenden gedachten gaan er per dag door je hoofd, vaak moet oordelen, meningen, conclusies en dus ook veel moetens. Deze gedachten zijn vaak niet helpend voor jou. Wat liever voor jezelf zijn, en jezelf eens rust gunnen of doen wat je echt nodig hebt, zorgt ervoor dat er minder moetens en meer mogen/ willen komen.

Doe het eens anders.

 Ik wil je uitnodigen om de komende week eens een paar dingen anders te doen:

  • Kies 3 ‘moetens’ uit je lijstje, en doe deze eens niet. Gewoon om te kijken wat dit met je doet.
  • Ga 10 minuten per dag niets doen. Je kunt dan letten op je adem of genieten van een kopje thee bijvoorbeeld. Wat doet dit met je? En welke gedachten komen er, mag je niks doen?
  • Neem elke dag 5 minuten de tijd, zo midden op de dag, om ‘even in te checken’ bij jezelf. Vraag jezelf “Hoe is het nu met mij? En wat heb ik nu nodig?”

Graag hoor volgende week wat dit met je heeft gedaan. Wil je echt met je innerlijke criticus aan de gang of van moeten mogen maken en liever voor jezelf worden. Dan raad ik je aan om mee te doen met een cursus zelf-compassie.

Ik wens je een hele fijne week.

Met warme groet,

Laila Visser

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *