Afgelopen week las ik in Holistik een artikel van Dr. judith M. Kocken. Ik vond het een mooie tekst en zeer passend in deze tijd, en wil ik het graag met jullie delen.

BEWUST ADEMEN

De wereld verkeert door COVID -19 in een grote transformatie. Ieder mens wordt uitgenodigd hetzelfde te doen: naar binnen te keren. In je huis, maar ook in je lichaam. Dit is de tijd waar tegenstellingen zichtbaar worden: verdeeldheid versus eenheid, angst en controle versus vertrouwen, gezondheid versus ziekte. Bewust ademen is een krachtige manier om naar binnen te keren. Door ademen word je je bewust van wat er in je leeft, welke (onderdrukte) emoties er zijn, deze te ervaren en te laten gaan. Door er met je aandacht naar toe te ademen, versterk je het immuunsysteem van je darmen zodat je minder vatbaar bent voor ziekte. Aan de relatie met jezelf werken opent je hart zodat je meer tevredenheid gaat ervaren en van nature vriendelijk, bescheiden en dankbaar bent.

VERSTILLING VAN DE WERELD

Door de verstilling van de wereld is er ruimte om te werken aan je zelfvertrouwen. Wat zoiets betekent als ‘vertrouwen op jezelf’, ‘er zijn voor jezelf’, ‘voor jezelf zorgen en jezelf voeden, lichamelijk, geestelijk en emotioneel’. Zie jezelf niet als slachtoffer van hoe het is en laat je niet meenemen in chaos of angstige voorspellingen. Ieder mens heeft de kracht om onderscheid te maken en te beslissen wat goed is of niet. Het is nu de tijd om dit in jezelf te ontwikkelen.

VERBINDEN IN STILTE

Door de verstilling van de wereld kan het klimaat positief veranderen. Je kan deze tijd zien als een uitnodiging om je eigen leefstijl te veranderen. Bovendien kun je deze tijd zien als uitnodiging om met elkaar te verbinden in stilte, anderen mentaal te ondersteunen en bij te dragen aan het genezen van mensen die dit nu hard nodig hebben.

Wat ga jij doen, waarin verbind jij je met jezelf? 

En waar wil jij je leefstijl veranderen?

 

Hieronder wat tips;

  1. Slaap voldoende. Ieder mens heeft ritme, structuur en houvast nodig. Maak een avondritueel waarin je je telefoon en andere apparaten een kwartier voor je gaat slapen weglegt.
  2. Luister naar rustige muziek en reflecteer over de dag en benoem voor jezelf wat er fijn was aan de dag en waar je dankbaarheid bij voelt. Zorg dat je slaapkamer koel en goed geventileerd is en vermijd rommel in je slaapkamer. Ga op tijd naar bed.
  3. Wanneer je wakker wordt rek je even helemaal uit en bedenk een intentie voor die dag. Je kan bijvoorbeeld iedere dag een woord kiezen wat je als thema voor de dag hebt. Dankbaarheid, rust, vriendelijk, zelfvertrouwen, etc. Gedurende de dag denk je aan dit woord. Dit geeft focus en vertrouwen. Begin je dag in stilte en mediteer in de ochtend, zodat je contact ervaart met jezelf.
  4. Drink een glas (niet te koud) water met een paar druppels citroensap en douche als laatste met ijskoud water voor meer energie.
  5. Begin je dag met een gezond, vers ontbijt en neem de tijd om hier van te genieten. Voeding is een belangrijke energiebron voor je lichaam. Wanneer je geen ontbijt weg krijgt is een smoothie een prima alternatief.
  6. Neem extra vitamine C en vitamine D als bescherming.
  7. Maak een weekplanning voor je gezin en kinderen zodat duidelijk is wat de activiteiten en routine van de dag zijn. Een kind heeft tijd nodig om te wennen aan het nieuwe ritme.
  8. Kijk minder of geen televisie. Alles wat je kijkt, leest en hoort absorbeer je en heeft een invloed op je vibratie en beïnvloedt de manier waarop je denkt.
  9. Beweeg iedere dag. Neem de fiets, de trap, wandel en ren een klein stukje, alleen of met je kinderen. Lichaamsbeweging nodigt je uit om innerlijk flexibel te zijn en mee
  10. te bewegen met de situatie in de wereld.
  11. Eet niet teveel snelle koolhydraten, ze geven je een energieboost en erna een dip waardoor je weer behoefte aan koolhydraten hebt. Langzame koolhydraten zitten in havermout, quinoa, peulvruchten, noten, zilvervliesrijst en groente.
  12. Ruim je huis op als detox van je eigen omgeving.
  13. Breng tijd door met mensen om wie je geeft (beeldbellen, schrijf een brief) en lach iedere dag. Lachen en knuffelen geeft je energie en verhoogt de aanmaak van oxytocine.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *