In ons leven worden we meestal voortgedreven door twee impulsen:
  • We willen vervelende ervaringen vermijden of uit de weg ruimen.
  • We zoeken fijne ervaringen en willen die vaak vasthouden.

Beide drijfveren halen ons weg uit het hier-en-nu omdat we met onze aandacht zijn bij dat wat we zouden willen dat anders is. Hoe groter het verschil tussen de situatie zoals we zouden willen dat het is en de situatie zoals het daadwerkelijk is, hoe groter ook de spanning en hoe meer we het gevoel hebben dat er iets moet veranderen aan de situatie. Het ‘zijn’ met dat wat er in dat moment is, lukt op deze manier erg moeilijk.

Het leven bestaat nu eenmaal uit fijne en vervelende dingen. Toch zijn we veelal bezig met het streven naar iets anders dan wat er nu is. Vaak proberen we hierbij ook dingen te veranderen die (op dit moment) niet te veranderen zijn. In dit streven naar ‘anders’ wordt ons contact met dat wat er nu is erg oppervlakkig omdat we meer bezig zijn met hoe de situatie zou moeten zijn dan met wat er nu daadwerkelijk is. De strijd met wat er wel is wordt hierdoor steeds groter, waardoor groeit je innerlijke stress.

Breng je aandacht eens wat vaker naar de adem.

Wil je meer bewust worden van hoe het echt met je gaat, en wat jij nodig hebt?
Wil je uit bepaalde gedachtestromen komen, of nu in deze tijd, even niet aan Corona denken?
Zou je wat meer rust willen ervaren? Ook tijdens je werk?

Neem dan af en toe een adempauze.
Focus voor een paar minuten op je adem, en voel hoe de adem in je lichaam beweegt. Je kunt ook de gehele inademing volgen en de gehele uitademing. En ervaar wat dit met je doet.

Je zult merken dat je, na de adempauze, weer met meer energie en focus je dagactiviteiten kan oppakken.

Adem in … en adem uit…
Geef je zelf een moment rust. (liefst 3x per dag)

Met warme groet,
Laila Visser

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Waarmee kan ik je helpen?