Zelfcompassie gaat over vriendelijk zijn voor jezelf.

Dat klinkt als iets heel normaals. Toch hebben velen van ons daar moeite mee. 

Onze interne criticus is sterk. Juist op momenten dat we het toch al moeilijk hebben. Als een ander het moeilijk heeft geven we graag steun – maar onszelf geven we hierbij eerder nog eens op de kop. De prijs hiervan is verlies aan plezier en soms klachten als verbittering, piekeren, angst of somberheid. Dit hoeft niet altijd zo te zijn.

Vriendelijkheid, zachtheid en mildheid kun je trainen. Compassie trainingen zijn voor iedereen die kwaliteit aan zijn leven wil toevoegen. De trainingen zijn wetenschappelijk op hun effectiviteit onderzocht.

Zou je meer met compassie voor jezelf willen zorgen?  En vandaaruit je grenzen beter aan kunnen geven? Wil jij je innerlijke criticus beter herkennen en hem vriendelijk kunnen bedanken voor zijn werk en een halt toe kunnen roepen? Wil je ontdekken hoe je vriendelijkheid en compassie kunt brengen naar moeilijke ervaringen in je leven en hoe jij jezelf kunt steunen?

Meld je dan aan voor de compassie training.

De compassie training versterkt je hart kwaliteiten, je wordt de fijnste versie van jezelf!

Je krijgt een leven met meer rust, (zelf)vertrouwen, liefde/compassie, (innerlijke) kracht en plezier!

Wat is zelfcompassie?

Compassie (of mededogen) is het vermogen om je betrokken te voelen bij pijn en lijden, zowel dat van onszelf als dat van anderen. Het gaat samen met de wens deze pijn en dit lijden te verlichten en de bereidheid daarin verantwoordelijkheid te nemen. Compassie is een menselijke eigenschap, die bij ieder in aanleg aanwezig is, maar is vaak door verschillende redenen niet tot bloei gekomen is. Gelukkig kan compassie door beoefening wel ontwikkeld en verdiept worden en dat is waar de compassie training vooral op is gericht.

Compassie vraagt om moed en ruimte. Het beoefenen van zelfcompassie is niet egocentrisch maar zorgt er juist voor dat we een gezonde relatie met onszelf hebben en daardoor een vergroot onze empathie en openheid naar anderen.

De drie elementen van zelfcompassie

Kristin Neff (de grondlegger van zelfcompassie) beschrijft de volgende 3 elementen van zelfcompassie:

”Self-kindness”: Zelfcompassie betekent dat je warm en begripvol bent tegen jezelf wanneer je lijdt of wanneer je faalt of je tekort voelt schieten, in plaats van je gevoelens te negeren of jezelf onder te dompelen in zelfkritiek. Mensen met zelfcompassie weten dat onvolmaaktheid, mislukking en de ervaring van problemen in het leven onvermijdelijk zijn. Daarom zijn ze zachtaardig tegen zichzelf als ze iets vervelends meemaken, in plaats van boos te worden dat het leven niet altijd is wat ze hadden gewild. Mensen kunnen niet alles zijn of hebben wat ze willen. Als je deze realiteit ontkent of er tegen vecht, verhoogt dat stress, frustratie en zelfkritiek. Als je deze realiteit met vriendelijkheid accepteert, ervaar je meer emotionele balans.

”Common humanity”: Frustratie dat de dingen niet zijn zoals je wilde, gaat vaak vergezeld van een irrationeel maar hardnekkig gevoel van isolement – alsof je de enige bent die het moeilijk heeft of die fouten maakt. Alle mensen lijden echter wel eens. De definitie van ‘humaan’ (menselijk) zijn betekent zelfs dat je sterfelijk, kwetsbaar en onvolmaakt bent. Zelfcompassie betekent de erkenning dat leed en onvolkomenheden een deel zijn van de menselijke ervaring die we allen delen – iets dat we allemaal meemaken in plaats van iets dat ‘mij’ alleen overkomt.

”Mindfulness”: Zelfcompassie betekent dat je negatieve emoties op een gebalanceerde manier benadert, zodat ze niet worden onderdrukt maar ook niet worden overdreven. Deze balans ontstaat door je persoonlijke gevoelens in verband te brengen met die van anderen, waardoor je de situatie in een ruimer perspectief gaat zien. Iemand met zelfcompassie is bereid om de eigen negatieve gevoelens en gedachten met openheid en helderheid te bekijken; er de aandacht op te richten zonder zich erin te verliezen. ‘Mindfulness’ is een niet-oordelende, beschouwende bewustzijnstoestand, waarin je je eigen gedachten en gevoelens bekijkt zoals ze zijn, zonder ze te onderdrukken of te veranderen. Als je je pijn negeert, kun je geen compassie hebben. Tegelijkertijd vereist mindfulness dat je je niet identificeert met je gevoelens en gedachten en je er niet door laat opslokken.

Zelfcompassie en mindfulness

Vriendelijkheid, mildheid en compassie, voor jezelf en anderen, kun je trainen. De compassietraining is ontwikkeld als vervolgtraining op de mindfulnesstraining om mindfulness en mildheid te blijven oefenen.

Het werkt bevrijdend om minder kritisch te zijn en milder naar jezelf. De angst voor het oordeel van anderen wordt hierdoor minder. Je wordt liefdevoller en begripvoller naar jezelf.

Mindfulness zegt: ‘Stel je open voor je lijden, wat voel en ervaar je? Geef het de ruimte en het zal veranderen’.

Zelfcompassie voegt hier aan toe: ‘Wees vriendelijk naar jezelf te midden van het lijden, en het zal veranderen’.

Mindfulness vraagt: ”Wat ervaar ik?’.

Zelfcompassie vraagt: ‘Wat heb ik nodig?’.

Wat levert het op?

Je versterkt de kwaliteiten van het hart en je leert daarbij:

  • Een milde en vriendelijke houding naar jezelf aan te nemen, juist ook op de( moeilijke ) momenten. Je leert jezelf te geven wat je nodig hebt.
  • Te waarderen wat er wel is, en niet alleen de nadruk te leggen op wat je mist.
  • De ander te zien zoals hij/zij is, de kwaliteiten en de valkuilen en hiervoor compassie op te brengen.
  • Inzicht te verkrijgen in de elementen van de westerse en boeddhistische psychologie die betrekking hebben op de beoefening van compassie.
  • Behulpzame vaardigheden te ontwikkelen in contact met ongemak, pijn en stress.
  • Praktische oefeningen voor het dagelijks leven.

Kortom: door meer zelfcompassie voel jij meer geluk, zelfvertrouwen, optimisme, nieuwsgierigheid, creativiteit en dankbaarheid.

Kijk hier voor meer informatie over de training.  

Heb jij nog vragen, dan kun je mij bereiken op telefoonnummer 06-51751792 of je kunt een berichtje sturen aan laila@myserenity.nl.

Wil je je aanmelden? Daarvoor mag je  een mail sturen of vul dit Intakeformulier in.

Inschrijving voor een training kan altijd. Bij voldoende inschrijvingen wordt er een training gegeven.